ОДИТ 1: Одит на организационната култура
Възможно ли е да разглеждаме организацията като жив организъм?
Организационната култура представлява съвкупност от ценности, убеждения, очаквания, правила и идеи, споделяни съзнателно или несъзнателно от членовете на дадена организация, отразява възприетите норми и модели на поведение в нея.
Това са все неща, които от една страна се приемат за даденост, а от друга - влиянието им остава неусетено от хората. Така, през повечето време организационната култура остава скрита, но нейното влияние доминира над взаимодействието на организацията като цяло.
Емпирични изследвания в областта доказват недвусмислено, че организационната култура заема ключова роля по отношение на ефективността на всяка организация.
Ето защо анализирането на организационната култура се превръща във все по-важна необходимост, осигуряваща стабилност в условията на нужда от промяна и същевременно от запазване на стабилността при все по- динамичната и конкурентна среда, допринасяйки за постигане на ефективно управление на организацията.
ОДИТ 2: Одит на стратегическата визия
Не само топ мениджмънтът има нужда от ясна визия за бъдещето. Всички служители, които ежедневно контактуват с клиенти и изпълняват поръчки, също трябва да си сверяват часовника периодично. Но както е и в живота – не можем да дадем насока, докато не знаем къде сме в момента!
Одитът на стратегическата визия и споделеното й разбиране дава отговор до каква степен организацията има ясна и недвусмислена стратегическа визия и до каква степен съществува разминаване в разбирането й сред хората в организацията.
Категориите и съдържанието на въпросите, които са включени в одита, са вдъхновени от някои от най-известните имена в тази област. Одитът представлява онлайн въпросник, съдържащ 40 въпроса, разпределени в 6 категории.
Бизнес приложения
Предлаганият инструмент дава ценна информация по отношение на действащата организационна култура в компанията, която е от ключово значение при:
- повишаване на цялостната ефективност на компанията;
- синхронизиране на проекти, свързани с покачване на резултатите и оптимизиране на ресурсите;
- управление на екипи;
- управление на промяната;
- въвеждане на нови политики в организацията;
- преструктурирания, сливания и реорганизации;
- повишаване на мотивацията и ангажираността на служителите.
Цели
- да получите картина на актуалното ниво на разбиране на стратегическата визия в организацията Ви;
- да разберете дали хората на оперативните нива са ангажирани с голямата картина на биз- неса;
- да установите дали има синергия в органи- зацията по изпълнението на стратегически проекти;
- да проверите дали средният мениджмънт може да комуникира правилно стратегията Ви с хората на по-ниските нива в организацията;
- да проверите ефекта от усилията, които сте положили при каскадирането на страте- гическите цели в организацията;
- да разберете гледат ли всички в органи- зацията в една посока.
Области, включени в одита
1. Фокус върху клиента
В тази категория въпросите проверяват до каква степен организацията поставя клиента в центъра на своята стратегия. Въпросите са свързани с това дали познаваме своите клиенти, дали техния интерес е в основата на всяко наше решение и имаме ли системи, с които измерваме удовлетвореността на клиента. Фокусът на тази категория е основан върху разбирането на Том Питърс, че компаниите на бъдещето не могат да са просто ориентирани към клиента, а трябва да са задвижвани от клиентите, които са избрали да обслужват. Ключовите думи тук са: „страст“ и „тотална отдаденост“.
2. Прецизно таргетиране
Тази категория отново е ориентирана към клиента, но в по-аналитично направление. Информацията показава колко добре участниците познават пазара и клиентите си: могат ли да опишат пазара, на който компанията работи; кой сегмент клиенти таргетират и защо; какво е важно за тези клиенти; оправдаваме ли очакванията им; как ни възприемат спрямо основните ни конкуренти. Фокусът на тази категория е базиран на идеите на Филип Котлър, според който ефективността на работата е следствие на способността на организацията да адаптира оперативната си дейност спрямо това, което знае за своите клиенти.
3. Конкуренто предимство
„Отличете се или умрете!“ – емблематичният израз, с който е известен Майкъл Портър. В тази категория разглеждаме пазара като съвкупност от по-малки пазари, на които важат различни правила. Въпросите са свързани с разбирането на участниците за конкурентното предимство на организацията, за силните и слабите й страни, както и за силните и слабите страни на основните конкуренти.
4. Споделена визия
Един от силните застъпници на идеята, че всички мениджъри трябва да разбират механизмите и процесите в бизнеса, е Питър Дракър. Базирани на неговите идеи, въпросите в тази категория проверяват до каква степен мениджърите наистина споделят обща визия – не само говорят едни и същи неща, но имат и споделено разбиране за бизнеса.
5. Синергия
Фокусът на тази категория е върху логическата връзка и свързаността между продуктите, целевите клиенти, имиджа, операциите и културата в организацията. Целта на въпросите в тази категория е да се установят несъотвествията в начина, по който се обслужват клиентите и до каква степен се отправят еднозначни послания към тях. Въпросите са базирани на трудовете на Ричард Норман, който смята, че клиентите оценяват продукта в момента на неговата доставка.
6. Пари за стойност
С въпросите в последната категория се проверява оценката на хората за способността на организацията да създава стойност, за която клиентите са готови да плащат. Фокусът е още върху финансовите резултати на организацията, спрямо тези на конкурентите й.
Факти
Подходяща за:
Организации от различни индустрии и големина
Използвани инструменти
Въпросници
Групови интервюта
Фокус групи
Продължителност
В съответствие с индивидуалните характеристики на клиента
Водещ
Сертифициран консултант от In Your Hands
Полезни материали
Брошура "Одит на организационната култура" (Български) | разгледайте | |
Brochure "Audit of the strategic vision" (English) | разгледайте | |
Брошура "Одит на стратегическата визия" (Български) | разгледайте |