Лидерът разказва: Старецът, личностната етика и скорпионът

Лидерът разказва: Старецът, личностната етика и скорпионът

04.08.2017 Новата статия от рубриката ни за лидери е посветена на високите ценности, които всеки лидер притежава. Защо е важно да се ръководим от морални подбуди, вужте тук!

В тази рубрика ще ви срещаме с хора и истории, които ще ви вдъхновят, впечатлят и убедят, че умението да се разказват истории е полезно не само за изграждане на собствения ви имидж, но и за създаването на лоялни и устойчиви отношения с вашите колеги, служители и клиенти. Всяка история или притча съдържа в себе си бизнес поука, която ще ви провокира да се замислите и да потърсите начин да постигнете положителна промяна в своето поведение. Защото не само отдавнашната поговорка, но и динамично развиващия се бизнес изискват от нас да осъзнавам нуждата от това човек да „се учи цял живот“. А с истории, повярвайте ни, е по-лесно!

ИСТОРИЯ ЧЕТВЪРТА

Старецът, личностната етика и скорпионът

(статията съдържа история, съвети и действия, които ще ви направят по-добри лидери)

Историята:

Една сутрин, след като приключил медитацията си, един стар човек отворил очите си и видял скорпион, който се давел безпомощно във водата.

Докато го гледал, скорпионът се приближил до едно дърво. Старецът бързо се изправил, стъпил на един от дългите корени, потопени в реката, и посегнал да спаси давещото се създание.

Щом го докоснал обаче, скорпионът го ужилил. Инстинктивно човекът дръпнал ръката си. След минута, когато възстановил баланса си, старецът стъпил отново върху корените и се протегнал, за да спаси скорпиона. Този път скорпионът го ужилил толкова лошо, че ръката му се подула и станала кървавочервена, а лицето му се сгърчило от болка.

След миг той отново се протегнал към скорпиона. В този момент случаен минувач видял провесения от корена старец, който се борел със скорпиона, и му извикал: „Хей, слабоумно старче, какво не ти е наред? Само глупак би рискувал живота си в името на такова грозно, зло създание. Не знаеш ли, че може да изгубиш живота си, опитвайки се да спасиш този неблагодарен скорпион?“

Старият човек се обърнал. Погледнал непознатия в очите и отговорил спокойно; „Приятелю, това, че природата на скорпиона е да жили, не променя моята природа да спасявам.“

 

Поуката: Добрият лидер действа, ръководен от силни ценности и отстоява тези ценности без значение от ситуацията, в която е поставен.

 

Ако темата е интересна за вас, вижте последните части от рубриката "Лидерът разказва":

"Човешкото поведение и парадоксът Абълийн" и "Олимпийският огън и личният имидж"

 

   Въпроси, върху които като лидер бихте могли да разсъждавате:

  • Кои от следните качества виждате като ваши основни качества: доброта;  почтеност; истинност; смелост; сила; отговорност; лоялност; чест; упоритост; съпричастност; прошка; разбирателство; толерантност; смиреност; сътрудничество; надеждност.
  • помислете за случай, в който не сте се държали по начин, който отговаря на вашите ценности. ако отново попаднете в същата ситуация, бихте ли повторили поведението си?
  • Кои настоящи практики на организацията ви не съвпадат с вашите ценности? как бихте поправили това несходство?

 

   Действия, които като лидер бихте могли да предприемете:

  • Отделете време, за да опишете личната си етика. Отбележете свои основни ценности, които не подлежат на преговори. Как те са отразени в ежедневното ви поведение?
  • Дайте горния списък на колегите си и ги помолете да ви кажат кои според тях са вашите три най-важно ценности. Вижте дали техните впечатления съвпадат с вашите.
  • Споделете своя списък с колегите си. Обяснете им кои от ценностите са най-важни за вас и защо държите толкова много на тях. Обсъдете дали споделяте еднакви ценности.

 

Публикацията е откъс от книгата “Тайният живот на корпоративния шут”, издание на In Your Hands от 2016 година. 

 

Повече за книгата вижте в 

"Книгата: Тайният живот на корпоративния шут с ново луксозно издание".

 


 
Когато оборотният ви капитал не е оборотен…

Когато оборотният ви капитал не е оборотен…

04.08.2017 Често срещан е изразът „оборотен капитал“ в бизнес езика. Звучи като нещо, от което е добре да притежавате много, но в повечето случаи това не е съвсем така...

 

Какво е оборотен капитал?

Оборотен капитал са парите, блокирани в различните стъпки от вашата оперативна дейност (производство или предоставяне на услуга) и чакащи да се превърнат в приход. Суровините, незавършено производство и вземанията са различни видове активи, които рано или късно ще се превърнат в приход. Оборотният капитал е част от вашия процес на производство/предоставяне на услуга и НЕ е материален актив като оборудването или недвижимото имущество.

Колкото повече, толкова по-добре?

Ако оборотният капитал рано или късно се превръща в приход, то той трябва да е колкото се може по-голям, нали? Грешка. Проблемът е, че оборотният капитал блокира пари[1]. Твърде много материали на склад, твърде много готова продукция или чакащи вземания означава, че парите ви са се превърнали в други активи. А наличието на пари означава свобода на действие. Твърде многото блокирани пари ограничават възможността ви да инвестирате в маркетинг, подбор, въвеждане на нова продуктова линия и т.н.

С други думи, ако можете да произведете същия обем продукция с по-малко ресурси, направете го!

От теорията към практиката

Да оптимизирате оборотния си капитал означава да имате достатъчно от него, за да задоволявате нуждите на клиентите си, но без създавате излишни/ненужни количества от него. Но как? Ето няколко бързи съвета:

  1. Преговаряйте с доставчиците

Цената и качеството не са единствените неща, за които да преговаряте с доставчиците си.

  • Ако можете да удължите сроковете за плащане, ще имате повече пари под ръка.
  • Ако поръчвате по-малки количества суровини (партиди), ще имате по-малко пари блокирани в склада.
  1. Ефективното производство изисква добро прогнозиране

Между различните етапи във вашата оперативна дейност трябва да се преминава възможно най-плавно без да се предизвиква забавяне в доставките. Синхронизирането на етапите изисква добър обмен на информация и прогнозиране на нуждите на пазара. Прогнозирането може да ви изглежда като загуба на време, но то е необходимо, за да се подредят процесите.

  1. Преговаряйте с клиентите си

Клиентите ви са толкова важни за оборотния капитал, колкото и доставчиците. Ако можете да накарате клиентите си да платят по-скоро, ще имате повече пари, отколкото неплатени фактури.

Това може да изглежда очевидно, но често е пренебрегвано от много професионалисти в продажбите. Ето няколко бързи съвета:

  • Хвърлете едно око на условията за плащане в договорите си. Могат ли да бъдат подобрени във ваша полза? Възможно ли е част от сумата да бъде платена предварително?
  • Уверете се, че изпращате фактурите на клиента възможно най-скоро. Ако срокът за плащане на фактурата е 30 дни, имайте предвид, че се отчитат 30 дни от издаването на фактурата, а не от извършването на услугата.
  • Процесът за забавени плащания достатъчно ефикасен и надежден ли е? Ясни ли са задълженията на всяка от страните?

Да виждаме „голямата картинка“

Не е лесно да разберем как да подобрим оборотния капитал в контекста на сложната бизнес среда. Става още по-трудно, когато се опитаме да разберем предизвикателствата пред другите отдели и екипи. Трябва да видим голямата картинка.

 

Ако смятате, че вашите служители имат нужда да видят голямата картинка, резгледайте страницата ни

"Бизнес финанси на нефинансисти" или се свържете с нас!

 

Източник: Celemi


[1] Под „пари“ визираме ликвидни пари, като: банкова сметка или каса


Характерни черти на добрия лидер

Характерни черти на добрия лидер

04.08.2017 Добрите лидери имат способността да вдъхновяват и мотивират хората. За недотам добрите лидери задачата е трудна. Вижте какво да направите в такава ситуация!

 

Подготвихме за вас списък с характерните черти на добрия лидер:

Честност

Живеем във времена на прозрачност и откровеността от ваша страна като лидер дава пример и насочва цялата организация в тази посока. А ако сред колегите и служителите си сте известни с честността си, ще ви бъде много по-лесно да съобщавате лошите новини.

Комуникация

Комуникацията и работата в екип са ключови елементи за една организация. Комуникирайте стратегията, целите и предизвикателствата в организацията. Когато хората са част от целия процес, те са по-отдадени, лоялни и ангажирани.

Любопитство

Когато показвате интерес към хората и техните компетенции, те са по-склонни да приветстват вашето мнение и препоръки. В допълнение любопитството ще ви даде повече информация. Способността да посрещате нови предизвикателства е силна черта. Уверете се, че разбирате ситуацията в детайли и адаптирайте подхода си преди да предприемете каквото и да било действие.

Доверие

Добрите лидери насърчават и позволяват на хората си да действат самостоятелно. Те знаят, че талантите нямат нужда от мениджъри, които да наблюдават всяко тяхно действие. Лидерството е въздействие, ръководене и подкрепа, а не контрол. Намерете начин да вършите добре работата си и оставете хората да вършат своята.

Съчувствие и уважение

Отнасяйте се с уважение към всички – това е основна черта на добрия лидер. Така можете да разчитате на същото отношение към вас самия.

 

Ако статията представлява интерес за вас, ви предлагаме да прочетете още

"Добрите мениджъри обръщат внимание на поведенията и нагласите на служителите си"

 

Източник: Celemi

 


Лидерството и емоционалната интелигентност: ползата от емоциите

Лидерството и емоционалната интелигентност: ползата от емоциите

02.08.2017 Изразяването на чувствата по различни начини е част от живота ни като човешки същества. Вижте защо емоциите ни са важни и в работните отношения!

Често срещано е вярването, че за да бъде успешен, лидерът трябва не просто да е интелигентен; той също трябва да е надарен с емоционална интелигентност. Казано накратко, да имате високо ниво на емоционална интелигентност означава да умеете да достигате и вдъхновявате хората. Емпатията, разбирането на нуждите и желанията на хората е голямо предимство за един лидер.

Истинските лидери често успяват да спечелят доверието и уважението на служителите си. Признаването на слабостите и показването на емоциите насърчава служителите да покажат истинската си същност – дори в работата. Насърчаването на човешкото у хората ги прави по-креативни, иновативни и обичащи работата си, а впоследствие – по-лоялни. така че има много позитиви в насърчаването на човешка работна среда.

НО какви видове емоции съществуват?

Психологът Робърт Плуик в своето изследване на чувствата класифицира емоциите, за да ги направо по-лесни за разбиране. Той описва 8 основни емоции, подредени в следните контрастиращи си двойки:

  • Радост – тъга
  • Страх – гняв
  • Вяра – възмущение
  • Изненада – очакване

Плуик изобразява различните чувства като цвете – колелото на емоциите (вижте го тук). Този подход показва как се променят емоциите според наситеността на основната емоция, както и празното безцветно поле – полето на не-емоционалност.

Този модел конкретизира различни типове чувства, които ни помагат във взаимоотношенията ни с различни типове хора. Съвсем естествено, има хора, които движат чувствата си към центъра на цветето и други, които са по-малко експресивни.

Изразяването на чувствата по различни начини е част от живота ни като човешки същества. Насърчаването на хората да показват емоциите си и да бъдат себе си на работа повишава шансовете за изграждане на силна корпоративна култура. 

 

Източник: Celemi


Шест стъпки за изграждане на по-силна корпоративна култура

Шест стъпки за изграждане на по-силна корпоративна култура

01.08.2017 Изграждането на силна корпоративна култура е огромно предизвикателство за всеки лидер. Вижте как да се справите с него само в шест лесни стъпки!

Културата е съвкупност от споделени поведения, вярвания, ценности и цели. Силната култура е такава, в която хората лесно успяват да постигнат консенсус, мислят в една посока и действията им са в съзвучие с това мислене. Изграждането на култура е огромно предизвикателство за всеки лидер. Въпреки това си заслужава усилията. Вместо да бъде обречена на посредственост, печелившата култура може да даде попътен вятър на компанията.

Ето 6 съвета за изграждане на силна корпоративна култура, подходящи за всеки лидер:

Изразете ясно стремежите си

Ако сте се устремили към промяна на културата и сте решили да сте неин покровител, то би било мъдро първо да помислите каква искате да тя. Какво искате да постигнете? Кое ще бъде различното? Какви поведения искате да насърчите в новата култура? Към какво се стремите – скорост, иновации или колаборация?

Демонстрирайте културата

Щом решите каква искате да бъде културата на организацията ви, е време да покажете как новите вярвания и поведения могат да донесат успех. Вдъхнете живот на новата култура като се уверите, че всички в организацията разбират какво представлява тя. Чак след това възложете на екипа си да изпълни проект в рамките на определено време и вземайки под внимание елементите на новата култура. Успешното изпълнение на такива проекти може да помогне на културата да се разраства по-бързо.

Уверете се, че висшият мениджмънт е ангажиран

Ако вие сте покровителят на новата култура, то най-вероятно сте от онези лидери, които виждат стойността на визията, хората и мотивацията.

Често мениджърите са толкова фокусирани върху крайните срокове, бюджетите, организационните структури, измерителите и числата, че забравят за визията, мотивацията, културата и хората. Ефективното управление безспорно е важно. И все пак следването на културата трябва задължително да присъства в длъжностната характеристика на лидера. Въпреки това създаването на корпоративна култура не е работа само на специалиста по човешки ресурси. За да бъде тя устойчива, трябва да бъдат въвлечени и висшите мениджъри. Включително изпълнителният директор. Преуспяването на водеща позиция означава не само успех в управлението, но и в лидерството.

Интегрирайте новата култура в HR процесите

Когато развивате, наемате и повишавате хора, ръководете се от новите желани поведения и културни критерии, за да подсилите културата.

Насърчавайте проявата на желаните поведения! Изяснете, че макар културата да е субективна концепция, тя води до конкретни последствия.

Фокусирайте се върху комуникацията и работата в екип

Предразположението за диалог и колаборация помагат за изграждането на нова корпоративна култура. Ако държите на откритостта и насърчавате задружността, то вие имате голям потенциал да създадете усещане за сплотеност във вашата компания. Хората обичат да се чувстват част от нещо, да са въвлечени и информирани. Освен това добрата комуникация има предимството да предотвратява разпространението на слухове…

Уверете се, че визията е споделена и разбрана от всички

Тази сплотеност, която споменахме по-рано, е важен елемент. Тя върши работа, ако е базирана на всеобщата вяра в една добре оформена, ясна и споделена визия. Визията ви е това, което ви задържа заедно, „лепилото“. Визията е това, което кара хората да стават сутрин и да дадат всичко от себе си за доброто на компанията. Това придава смисъл на работния им ден.

Източник: Celemi


Как да построим високопроизводителен екип

Как да построим високопроизводителен екип

17.07.2017 Вижте кои са седемте елемента, по които бихте могли да изградите стандарт, който ще издигне представянето на екипа ви до световна класа!

В началото на юли Enterpreneur публикува статия на основателя и главен изпълнителен директор на Eagle’s Flight – Фил Гелдарт.

Според Гелдарт, две са основните „подпори“ при строежа на екип с високо ниво на производителност. Първата е свързана с постване на стабилни основни още в самото начало на формиране на екипа. Втората е да приложите механизъм, чрез който периодично да оценявате функционалността на екипа и при необходимост да коригирате необходимите области.

За да постигнете тези две цели (да се сдобиете с тези две „подпори“), е необходимо да установите стандарт за отлично представяне на вашия екип и да държите всеки член отговорен за поддръжката му. В тази връзка, в статията си Фил Гелдарт описва кои са седемте елемента, по които бихте могли да изградите стандарт, който ще издигне представянето на екипа ви до световна класа.

За да се убедите сами в полезността на ноу-хауто, които Гелдарт притежава, съветваме ви да прочетете цялата статия „How to Build a High-Performance Team”.


Седем причини да развивате корпоративна социална отговорност

Седем причини да развивате корпоративна социална отговорност

14.07.2017 Съотношението между цена и качество вече не е достатъчно за клиентите ви. Време е да помислите за въздействието, което компанията ви има върху обществото!

Живеем във време, в което за да бъдете в бизнеса не е достатъчно единствено да гоните голямата цел – парите. Потребителите и консуматорите ще продължат да очакват високо качество на продуктите и услугите. Конкуренцията обаче е по-ожесточена отвсякога и все повече са аспектите, по които трябва да се конкурирате. Потребителите вземат своето решение на база на няколко фактора. До голяма степен в сравнение с преди, хората избират да работят със или да купуват от компания, която има позитивно въздействие върху обществото. Следователно, от изключителна важност е да включите CSR активности във вашия стратегически план. Ако го сторите, то ще спечелите и вие, и всички, които имат точка на достъп до активностите ви – обществото, дадени общности от него, клиентите ви.

Причини да погледнете с внимание към CSR активностите

 

  1. Допринасят за печалбата и спестяват пари

 

  1. Може да спечелите повече пари

Като бизнес единици, наш ангажимент е да създаваме инокомическа стойност. Основната причина да съществува дадена компания е да предлага продукти и услуги, които задоволяват нуждите на специфични клиенти. Важно е обаче по какъв начин го прави; отговорният бизнес е добрият бизнес.

Днес компаниите, които удовлетворяват потребителските нужди, свързани с етиката, могат да бъдат по-доходоносни от компаниите, които не го правят. Coca Cola, H&M, Henkel, Nike, Adobe са сред големите корпорации с дълготрайно устойчиви стратегии и планове, целящи увеличаване на доходността. Бихте могли да извлечете добри практики от тяхното представяне.

  1. Може да спестите пари, ако сте разумни

Има безброй интересни примери за това как огромни корпорации, участващи в CSR проекти, успяват да спестят много пари, намирай по-добри и по-находчиви решения.

Преди няколко години Adobe взе решение да реновира своята щаб квартира в Сан Хосе, Калифорния. През това време Adobe реши да мине на енергоспестяващ режим – за да бъде по-устойчива, но и за да спестява пари. Компанията успя да внедри 45 енергоспестяващи мерки, които намаляват разходите ѝ с 1 милион долара годишно. Самият процес по внедряване на мерките струва на компанията 1.1 милиона долара.

Интересно е, че Adobe открива, че всички тези на пръв поглед малки мерки (слагане на таймер в гаража на вентилационната, например) всъщност оказват голям спестовен ефект.

  1. Може да създадете нови бизнес сфери, нови продукти и да покорите нови потребителски сегменти

През 2005 година General Electrics представиха проекта „Ecomagination”. Целта му е да се изобретяват продукти, които могат да удовлетворява потребителските нужди, да бъдат по-приятелски ориентиран към околната среда и същевременно да са по-доходоносни. Инициативата им доказва, че устойчивостта и доходността вървят ръка за ръка. Три години по-късно, продуктите, създадени като ефект от кампанията, представляват 1/8 от общия оборот на компанията. Няколко години по-късно, техният дял е 50% на годишна база.
 

  1. CSR активностите биха могли да подпомогнат гарантирането на сигурна доставка на необходимите ресурси

Когато на пазара има много играчи и ожесточена конкуренция, борбата за ресурси остава малко в страни. H&M например осъзнават, че памукът може да се окаже оскъден, тъй като цената му се покачва. Една от причините H&M да предложат на своите клиенти да рециклират техните стари H&M дрехи, е, че това позволява на компанията да извлече памучните влакна от старите дрехи и да ги използва отново. Това се превръща в плодотворен бизнес за H&M.

Прочетете повече за усилията на компанията в тази посока.

Изчерпването на природните ресурси е риск, който за някои компании е по-голяма заплаха, отколкото за други.

 

  1. Ще ви помогнат да изградите по-добър публичен имидж

Днешните потребители предпочитат бизнеси и корпорации, които имат социално отговорна програма. Следователно за вас е важно да имате стратегия и план за CSR активностите, които ще предприемете. Съществуват активни и осведомени потребителите, които избягват да купуват от компании, които нямат CSR стратегия. Публичният имидж на вашата компания би могъл да привлече осведомените потребители. Те са по-склонни да бъдат преднамерени по отношение на съществуващите, отколкото по отношение на несъществуващите програми за социална отговорност. CSR инициативите ще ви издигнат в очите на клиентите.

Също така, и клиентите, и консуматорите се чувстват добре, когато купуват от компания, която помага на обществото, опитвайки се да опази ресурсите на планетата.

 

  1. С добър CSR план бихте могли да получите по-голямо медийно внимание

Ако вашата компания е ангажирана със социални активности, започнете да използвате активностите във външните си комуникации, за да увеличите позитивните отзиви за вас в медиите. Прилагането на CSR програмите трябва също да е свързано с това да казвате на света какво правите. Ако вашата организация извършва добри дела, погледнете на CSR комуникацията сериозно и я обвържете с PR-а.  Изградете връзки с медиите и те ще бъдат по-склонни да разкажат вашата история. Колкото по-добри са историите (т.е. повече хора имат полза от вашите програми), толкова по-добро ще бъде и вашето медийно покрие.

Съветът ни е да „надувате“ от време на време своята аларма и да увеличите възможността медиите да представят в добра светлина вашата организация.

Ако не може да си позволите PR или имате средство за създаване на връзки с медиите, покажете своите социални активности на света – социалните медии винаги са ефикасни. За да спечелите вниманието на добре-информираните потребители, съобщенията ви трябва да бъдат честни, уместни и ангажиращи. Необходима е още ясна връзка между вашия бранд и вашите активности.

 

  1. Ще допринесат за позитивната атмосфера на работното място

Служителите искат да работят за компании с добър публичен имидж и CSR активности. Това създава у тях чувства като принадлежност, гордост и усещане, че са част нещо добро дори на индивидуална основа. А всички добре знаем, че щастливите служители са продуктивни служители.

Днес квалифицираните хора също търсят и предпочитат да работят в компании, ангажирани да помагат на обществото

 

  1. Ще ви направят по-добре подготвени за регулациите.

Съществува риск, свързан с липсата на осведоменост за социалните активности. Глобалният климат в бизнеса са променя. Когато „Протоколът на Киото“ се зароди в Париж през 2015 година, ние все още не предполагахме какъв ефект ще окаже той върху бизнесите. Всички ние трябва да бъдем подготвени да откриваме иновативни решения.

 

  1. Вашите клиенти очакват от вас да бъдете отговорни

Честно казано, това днес се оказва по-важно дори от хигиенния фактор. Все повече и повече от вашите клиенти очакват от вас да правите всичко, с което можете да допринесете за благото на човечеството и природата – с други думи, всичко, което е по силите ви.

 

Източник: Celemi


Какво е VUCA и как да се адаптирате към света на VUCA

Какво е VUCA и как да се адаптирате към света на VUCA

13.07.2017 „Промяната е единствената константа“. Херакъл го е казал първи. Мисълта му обаче продължава да бъде актуална и в епохата на дигиталната революция.

Индустрия 4.0 предизвиква бързи промени на пазара. Конкуренцията е непредвидима – идва дори от неочаквани сфери. Скоростта на трансформацията е бърза и промените са с по-широк обхват от всякога – касаят множество хора по едно и също време. Промените – независимо дали са предвидими, или не – са неизбежни.

Някои стратегически лидери, подложени на тези тежки обстоятелства, наричат обстановката VUCA – бизнес света, определен от следните 4 елемента – Volatility (Изменчивост), Uncertainty (Несигурност), Complexity (Сложност) and Ambiguity (Неяснота).

 

Когато светът започна да принадлежи на VUCA

VUCA като акроним и концепция е творение на американските военни сили и служи за описание на света в края на студената война.

Светът на бизнеса заимства термина през 90-те години, намирайки го за адекватен за сферата, в която се развива лидерството. От този момент насам бизнес средата е определяна като VUCA и е прието, че новостите, които настъпват в нея, са „новото нормално“. 

След финансовата криза от 2008 – 2009г. – период на истински хаос – консултанти започват да насърчават лидерите да развиват нови способности и да изграждат нови критично важни умения. Целта е една – да могат да оцелеят в света на VUCA. Сред новите умения са гъвкавост, пъргавина и бързо вземане на решения. 

 

Декриптиране на V*U*C*A

V – Volatility (Изменчивост) – понятието представлява изменчивост, създадена от „турболентни“ фактори като дигитализация, свързаност, глобална конкуренция. Промените са бързи и с кратки интервали.

U – Uncertainty (Несигурност) – днес промените са усилени и непредвидими. Трудно е да се разчита на предишен опит, когато се появят нови предизвикателства.

C – Complexity (Сложност) –причинителите на промяна са трудни за откриване. Проблемите стават все по-сложни за разрешаване, тъй като са зависими от много фактори.

A – Аmbiguity (Неяснота) – липсата на яснота за обстоятелствата покрай дадено събитие е причина хората да се чувстват объркани по отношение на това кой (какво, как, защо и къде) стои зад случващото се.

 

Как VUCA влияе на лидерите

VUCA, средата в която лидерите в бизнеса оперират днес, създава трудности с предвиждането, планирането, бизнес ориентацията, вземането на решения и оперирането – все активности, от които зависи лидерското представяне. За да гледат напред, да планират в бъдещето и израстват в кариерата и бизнеса, лидерите се нуждаят от по-голяма бързина, повече пъргавина и гъвкавост, по-широк поглед и възможност да виждат „голямата картинка“ и да свързват една с друга всяка точка от нея.

 

Противоотровата: Когато VUCA срещне VUCA 

Един от начините да се посрещат предизвикателствата на VUCA (по мнение на Боб Йохансен, автор на „Leaders Make the Future: Ten New Leadership Skills for an Uncertain World“), е като се използва първородната VUCA. Вижте с какво тя е различна от съвременната и как двете концепции си взаимодействат:

 

Преодолейте Volatility (Изменчивостта) с ясна Vision (Визия)

Съветът на Йохансен към лидерите е да преодоляват изменчивостта чрез изграждане на силна визия. Визията, която те ясно комуникират и към която винаги се придържат, когато са изправени пред обичайните предизвикателства и докато се стремят да вземат правилни бизнес решения.

 

Противодействайте на Uncertainty (Несигурността) с Understanding (Разбиране)

Разбирането, според Йохансен, е от решаващо значение, когато сме изправени пред несигурност. Той препоръчва лидерите да имат познания отвъд сферата, в която са експерти. Те трябва също така да докажат, че могат да изграждат добри сътрудничества, независимо от гранични бариери и йерархия, да работят за премахване на силозите и заздравяване на комуникацията на всички нива.

 

Разсейте Complexity  (Сложността) с Clarity (Яснота)

За да се справите със сложността и да сте в състояние да вземате решения при поява на трудности, трябва да можете да виждате „голямата картинка“ и да свързвате ключовите точки по нея. Йохансен подчертава нуждата от непрестанно търсене на яснота – умишлен процес, при който се опитвате да придадете смисъл на информацията.

 

Победете Ambiguity (Неяснотата) с Agility (Ловкост)

Когато ви се изпречи неяснота, Йохансен подчертава колко важно е да бъдете ловки, бързи, гъвкави и любопитни. Бързо отговаряйте на новата информация, бързо вземайте решения, бързо прилагайте решения. Това изисква още и бърза комуникация в рамките на организацията, не само извън нея.

Volatility (Изменчивост)  – > Vision (Визия)
Uncertainty (Несигурност) – > Understanding (Разбиране)
Complexity (Сложност) – > Clarity (Яснота)
Ambiguity (Неяснота) – > Agility (Ловкост)

 

Умения и способности, които да изградите

За да се сте по-устойчиви и ефективни в света на VUCA, вие трябва да упражнявате:

  • Пъргавина в работата;
  • Ясно самосъзнание
  • Комплексно мислене
  • Вземане на решения

… и още да сте ангажирани в следните активности:

  • Създаване на визия и придържане към нея
  • Управление на промяната
  • Изграждане на сътрудничества
  • Поглед върху „голямата картинка“ и свързване на ключовите елементи в нея
  • Комуникация между различни нива, функции и пространствено отдалечени бизнес единици
  • Бързо и регулярно усвояване на нови знания

Предизвикателствата пред вас като лидери са много, но ако приемете, че вашите активности вече се осъществяват в света на VUCA, за вас ще бъде по-лесно да продължите да се развивате.

 

Източници:
Whitepaper: Developing Leaders in a VUCA Environment.
Bob Johansen, Leaders Make the Future: Ten New Leadership Skills for an Uncertain World) is using the “VUCA prime”, meeting VUCA with VUCA"